Dobrostan człowieka w bardzo dużym stopniu zależy od aktywności fizycznej. U dzieci jest ona ważna dla ogólnego rozwoju i sprawności motorycznej. Wpływa również na poczucie pewności siebie i samozadowolenie oraz sprzyja nawiązywaniu relacji społecznych. Korzystnie wpływa na rozwój poznawczy i koncentrację, stymuluje pamięć. Pozwala utrzymać optymalną masę ciała bez konieczności stosowania rygorystycznych diet, które nie są wskazane w przypadku dzieci.
Aktualne wytyczne WHO dotyczące aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w wieku 5–17 lat zalecają minimum 60 minut umiarkowanego wysiłku dziennie. Co najmniej 3 razy w tygodniu należy też wykonywać ćwiczenia poprawiające gibkość i szybkość oraz wzmacniające mięśnie. Cele te można osiągnąć na wiele sposobów.

Aktywność umiarkowana ma miejsce podczas szkolnych zajęć wychowania fizycznego. Sprzyjają jej także spontaniczne gry i zabawy ruchowe z rówieśnikami czy członkami rodziny, np. wyścigi, biegi z przeszkodami i przełajowe, rzuty do celu, berek, zabawa w chowanego czy podchody. Na atrakcyjność gry czy zabawy istotnie wpływa element rywalizacji, który motywuje dziecko do większego zaangażowania w zadanie.

Świetnymi okazjami do aktywnego spędzania czasu z dzieckiem są szybkie spacery, a także jazda na rowerze, rolkach, hulajnodze klasycznej czy deskorolce. W dni wolne od lekcji można zorganizować pieszą wycieczkę. Jeśli dodatkowo będzie ona uwzględniała zainteresowania dziecka, stanie się ciekawą przygodą i skutecznie odwróci uwagę od wysiłku fizycznego.

Gibkość, szybkość czy wzmocnienie mięśni zwiększają zajęcia ogólnorozwojowe. Można tu wykorzystać aktywności z elementem rywalizacji, takie jak wyścigi czy zadania wykonywane na czas. Sprawdzą się tu również siłownie plenerowe, o ile ćwiczenia dobierzemy do wieku i możliwości dziecka. W okresie zimowym warto się zapoznać z ofertą pobliskich obiektów sportowych, w których można odbywać treningi indywidualne. Ważne jest, aby forma wysiłku fizycznego, którą wybierzemy, pozwalała na symetryczne obciążenie ciała, dzięki czemu narząd ruchu może rozwijać się harmonijnie.

Wspólna aktywność sportowa z dzieckiem jest doskonałą okazją do podnoszenia sprawności fizycznej. Wspaniale kształtuje ona także relacje między dzieckiem a rodzicami oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Pozwala nauczyć dziecko zdrowego podejścia do codziennego wysiłku fizycznego: zamiast przykrą koniecznością może się on stać wyczekiwaną przyjemnością.

Dr n. med. Patrycja Widłak
Wydział Wychowania Fizycznego, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

Literatura

  1. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży, 2021, GUS https://ncez.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2021/03/aktywnosc-fizyczna-dzieci-i-mlodziezy.pdf
  2. Matos, R., Monteiro, D., Amaro, N., Antunes, R., Coelho, L., Mendes, D., Arufe-Giráldez, V. (2021). Parents’ and Children’s (6-12 Years Old) Physical Activity Association: A Systematic Review from 2001 to 2020. Int J Environ Res Public Health.
  3. Kamionka, A., Lipowska, M., Lizińczyk, S., Lipowski, M., (2023). The impact of parents’ physical activity goals and parental attitudes on physical activity during leisure time among children in middle childhood. Front Public Health.
  4. Krzepkowska, W., (2021). Aktywność fizyczna – nowe rekomendacje WHO, Głos Fizjoterapeuty.
  5. WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour (2020). Geneva: World Health Organization.
  6. Zembura, P., Korcz, A., Cieśla, E., Nałęcz, H. (2022). Raport o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce w ramach projektu Global Matrix 4.0, Warszawa: Fundacja V4Sport.
  7. Zachęć dziecko do aktywności, GOV (dostęp 27.07.2024 r.)