Wśród wymienionych na etykiecie produktu żywnościowego składników znajdują się często substancje aromatyczne, które określane są jako: aromat naturalny lub aromat identyczny z naturalnym, lub też aromat syntetyczny. Dodanie substancji zapachowej do produktu żywnościowego podwyższa jego atrakcyjność sensoryczną, dzięki czemu produkt jest chętniej akceptowany przez konsumenta.

Producenci żywności korzystają z tego faktu, dodając do produktów spożywczych aromaty, takie jak:

  • Substancje aromatyczne naturalne – występują najczęściej w formie olejków, ekstraktów, wyciągów itp. Pozyskiwane są jedynie fizycznymi metodami z naturalnych surowców, dzięki czemu nie zachodzą w nich przekształcenia chemiczne.
  • Substancje aromatyczne identyczne z naturalnymi – powstają w wyniku procesów chemicznych. Otrzymany związek ma taka samą budowę i skład jak substancja zapachowa pochodząca z surowca naturalnego. Mają one bardzo zbliżone walory aromatyzujące do substancji naturalnych, jednak są przy tym dużo tańsze.
  • Syntetyczne substancje aromatyczne – tworzą grupę aromatów powstających w procesach chemicznych. Nie występują w warunkach naturalnych i ich budowa chemiczna jest zupełnie inna niż aromatu naturalnego, który naśladują. Do chemicznie otrzymywanych esencji zaliczyć możemy na przykład etylowanilinę o zapachu wanilii, maślan etylu o zapachu ananasowym, mrówczan etylu o zapachu rumowym czy dwuacetyl o zapachu maślanym.

W związku z tym, iż aromaty syntetyczne są dużo tańsze od naturalnych lub też mieszanin aromatów naturalnych i sztucznych, zwykle to właśnie sztuczne substancje stosowane są przez producentów żywności do wzbogacania walorów sensorycznych produktów żywnościowych. Na przykład producenci żywności zamiast naturalnej wanilii często stosują jej sztuczne odpowiedniki, takie jak wanilina lub etylowanilina. Również my sami zazwyczaj kupujemy cukier wanilinowy, zamiast droższego cukru aromatyzowanego prawdziwą wanilią. Niestety polskie prawo nie zobowiązuje producentów żywności do umieszczania na opakowaniu dokładnego wykazu zastosowanych w produkcie aromatów. Na etykiecie często pojawia się jedynie informacja: aromat, aromaty, aromat identyczny z naturalnym itp.

Mgrka inżka Sylwia Gudej-Rosa
Instytut Matki i Dziecka
Data publikacji: 6 września 2011 r.